Какво означават съкращенията в имената на видео филмите

Ако искате да коментирате някой филм или имате проблеми с него .. тука е мястото да го направите.
Публикувай отговор
The Feeling
Старо куче медалист
Старо куче медалист
Мнения: 657
Регистриран на: Вто Фев 11, 2003 15:04 pm

Какво означават съкращенията в имената на видео филмите

Мнение от The Feeling »

Цитирам drkalo:потребител на data.bg/forum
Директен линк към темата
ТУК

Пускам тази тема по предложение на x.e.k.t.o.p и предоставен ми от него материал. Материалът е "упътване", взето от http://www.vcdquality.com/
Превел съм го, за да хвърлим малко повече светлина върху често срещаните обозначения в заглавията на филмите, които всички сваляме, както и за бърз преглед на някои основни понятия.
Ако намерите неточности или грешки, пишете ми, за да ги поправя.

CAM
RIP, направен с дигитална камера в киносалон. Понякога бива използван триножник, но когато такъв липсва, възможно е картината да се "клати", заради камерата. Често е снимано под ъгъгл. Ако филмът е "кроп"-нат добре това е трудно да се види, освен ако няма субтитри, но в повечето случаи остават триъгълни граници отгоре и отдолу. Звукът е от микрофона на камерата и ако филмът е например комедия може да се чуе смеха на аудиторията. Поради тези причини, качеството на звука и карината е лошо, но макар и радко може да сме късметлии, ако салонът е бил празен и сигналът - по-чист.


TELESYNC (TS)
На практика е същото като CAM, като разликата е във звука - използван е отделен източник за аудиото - най-често аудио жака за хора с увреден слух. Това не е гаранция за добро качество на звука, тъй като се улавя доста фонов шум. TELESYNC често се прави в празен киносалон или от прожекционната кабина с професионална камера, което повишава качеството. Затова при този тип RIP-ове качеството може да варира драстично. Винаги проверявайте SAMPLE или част от филма преди да го свалите целия. Голям процент от TELESYNC релийзите са всъщност CAM-ове, погрешно обозначени като TELESYNC.

TELECINE (TC)
Дигитално копиран от кино-ролките филм. Звукът и картината би трябвало да са доста добри, но поради необходимостта от специално оборудване този тип RIP-ове са доста редки. В общи линии филмът би трябвало да има правилно aspect ratio, макар че се срещат и 4:3 TELECINEs. Типичен пример е миналогодишния Jurassik Park 3 TC. TC не бива да се бърка с time code, което е видим брояч в ъгъла на екрана през целия филм.

SCREENER (SCR)
Това е RIP на пре-VHS издание, което се изпраща до разпространителите с промоционална цел. Скрийнърът се доставя на VHS видеокасета и обикновено е 4:3. Големия недостатък е периодично преминаващия отдолу надпис за авторските права и телефон за контакти. Ако копието е съдържало сериен номер или друг отличителен белег някъде на изображението, това налага неговото закриване, най-често с черна лента. Това може да е за няколко секунди, но би могло и да е през целия филм, а някои от тези знаци са доста големи. В зависимост от използваното оборудване скрийнърите може да варират от отлично качество, когато е правен RIP на master copy, до много лошо, когато е правен на стар видеорекордер с лош кепчър и от калпав носител. Повечето скрийнъри биват преобразувани във VCD, но се появяват и опити за SVCD, някои по-добри, други - по-зле.

DVD-SCREENER (DVDscr)
Същите предварителни условия като при скрийнъра, но свален от DVD. Обикновено филмът е широкоекранен, но без екстрите, които разпространителското DVD съдържа. Означителният надпис не винаги е в зоната на черните ленти и прекъсва гледането. Ако този, който извършва RIP-ването има известен опит, DVDscr би трябвало да е с много добро качество. Обикновено се преправя на SVCD или DivX/XviD.

DVDRip
Копие на финалното, реализирано в търговската мрежа DVD. Ако е било възможно може РИПът да е на пре-релийз на това финално издание - пример Star Wars - Episode II. DVD риповете обикновено се разпространяват като DivX/XviD и SVCD. Качеството е отлично!


VHSRip
Филмът е рипнат от разпространена в търговската мрежа VHS касета, тук обикновено се оказват XXX филмите, както и skating/sports videos.

TVRip
ТВ епизод от телевизионна мрежа или PRE-AIR такъв от изпратено копие до съответната мрежа няколко дни по-рано. Някои програми като WWF Raw Is War съдържат допълнителни части - зад кулисите, които са достъпни при последния вид. PDTV е от дигитална TV PCI карта, в общи линии, даваща най-добрите резултати. Разпространение - SVCD, DivX/XviD.

WORKPRINT (WP)
Копие на незавършен филм. Може да липсват сцени, музика; качеството може да варира значително. Някои WP са доста различни от финалната версия (напр. в Men in Black липсват до едно всички извънземни и на тяхно място има актьори), други може да имат допълнителни сцени (Jay и Silent Bob). WP биха могли да бъдат добро колекционерско попълнение.

DivX Re-Enc
Филм, взет от оригинален VCD източник и реенкодиран в по-малък DivX файл. Най-често по р2р мрежите, означени като "Film.Name.Group(1of2)". Известни групи са SMR и TND. Обикновено не си заслужава свалянето, освен ако не искате даден филм като 200МB-ово копие. В общи линии - избягвайте ги.

Watermarks
Много филми идват от Asian Silvers/PDVD и са обозначени с watermark от въпросните хора. Обикновено с инициали или малко лого в някой от ъглите. Най-известните са "Z" "A" и "Globe".

Asian Silvers / PDVD
Тези филми се появяват благодарение на някои източни контрабандисти. Тези филми биват купени от групи, които ги рип-ват и обявяват за свои. Silvers са много ефтини и лесно достъпни в много страни, поради което е лесно да се направи такъв релийз. Затова ги има и толкова много главно от малки групировки, които не преживяват повече от няколко релийза. PDVD-тата са същото нещо, направено на DVD. Имат избор на субтитри, а качеството е обикновено по-добро от Silvers. Те са RIP-нати като нормални DVD-та, но се разпространяват и VCD-та.



ФОРМАТИ

VCD
VCD е mpeg1 базиран формат с постоянен битрейт от 1150 при резолюция 352х240 (NTSC). Те се използват главно за нискокачествените релийзи (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(аналогов) с цел да се направи по-малък файла и по възможност да се събере на 1 CD. И VCD и SVCD се измерват по-скоро в минути, а не в MB, така че някой mpeg, който ви се вижда по-голям от капацитета на диска спокойно би могъл да се побере на едно 74 мин. CD.


SVCD
SVCD е mpeg2 базиран формат (същият като при DVD-тата), който позволява вариабилен битрейт до 2500kbits на резолюция 480х480 (NTSC), който бива декомпресиран в 4:3 aspect ratio по време на плейбек. Поради вариабилния битрейт, дължината на филма, който можете да съберете на 1 CD не е фиксирана, но е между 35 и 60 минути. За да получите по-добро SVCD енкодиране рпи вариабилни битрейтове е важно да използвате "multiple passes". Отнема повече време, но резултатите са много по-добри.

XVCD/XSVCD
Това е VCD/SVCD, което "не се подчинява на правила". И при двата вида могат да се достигнат доста по-високи резолюции и битрейтове, но зависи от плейъра дали е в състояние да възпроизвежда такъв диск. X(S)VCD са абсолютно нестандартни и са по-подходящи за домашно рипване, отколкото за разпространение.

DivX / XviD
DivX е формат, създаден за мултимедийни платформи. Използва 2 кодека - low motion и high motion. По-старите рипове на филми са енкодирани само на low motion и имат проблеми на high motion. Беше разработен метод известен като SBC (Smart Bit-rate Control), който превключва кодеците по време на енкодирането, което води до подобряване качеството на картината. Форматът е анаморфен, а битрейтът е редуваем. Поради по-високите изисквания към процесора и различния кодек, необходим при възпроизвеждане е малко вероятно да се намери домашен DVD плайър, способен да възпроизвежда DivX филми. Имаше плейъри в процес на развитие, за които се предполагаше, че могат, но досега нищо не е убедително. Болшинството PROPER DVD рипове (не Re-enc) са направени от DVD-та и в общи линии е възможно до 2 часа филм с добро качество да се побере на 1 диск. Съществуват различни кодеци, най-популярните, от които са DivX 3.11 и XviD.

CVD
Това е комбинация от VCD и SVCD и се поддържа от повечето DVD плейъри в момента. Поддържа MPEG2 битрейтовете на SVCD, но използва резолюция 352х480 (NTSC), тъй като хоризонталата се счита за по-маловажна. В момента няма групировки, пускащи релийзи в този формат.

DVD-R
Това е решение на записваемото DVD, което изглежда е най-популярно (от DVD-RAM, DVD-R и DVD+R). Побира до 4.7 GB информация на страна, което прави около 10GB на диск. SVCD MPEG2 имиджите трябва да бъдат конвертирани преди да бъдат "изпечени" на DVD-R. DVD>DVDR копирането е възможно, но понякога екстрите (езици, субтитри, допълнителни материали) трябва да отпаднат, за да се вмести филмът в този обем.

MiniDVD
MiniDVD/cDVD е същият формат като DVD-то, но на стандартен CDR/CDRW. Поради високите резолюция и битрейт е възможно да се побере само до 18-21 минути/диск. Форматът също така е съвместим с много малко плейъри.


ДРУГИ

Regional Coding
Това бе направено, за да спрат хората да си купуват американски DVD-та и да ги гледат в други страни. Както знаем това вече не е проблем дори и за един домашен плейър, който може да бъде "хакнат" с чип.

RCE (Regional Coding Enhancement) - технология, развита за плейърите "Multiregion", но поради многото проблеми е спряно развитието и.

Macrovision
Това е защитата на повечето комерсиални DVD-та. Това е система, която изкарва линии и потъмнява картината, когато гледате копирано директно DVD като изпраща "паразитни", неразбираеми сигнали до приемника. Има някои плейъри като Dansai 852 на Tescos, които имат секретно меню - да се изключи Macrovision или пък просто "видео стабилизатор", струващ около 30 UKP в Maplin.(http://www.maplin.co.uk)

NTSC/PAL
NTSC & PAL са 2-та главни стандарта използвани по целия свят. При NTSC има по-висок фреймрейт от PAL (29 към 25fps), но PAL има по-висока резолюция и по-изострена картина. Възпроизвеждането на NTSC дискове на PAL с-ма е доста по-лесно, отколкото обратното. В повечето случаи един RGB скарт без проблеми ще ви изкара в пълната гама цветове NTSC запис. Но за да го запишете на VHS ще трябва да го конвертирате в PAL50 (не PAL60, което правят повечето DVD плейъри). Това става или с Converter Box, или с Onboard Convertor (Dansai 852, Samsung 709, някои модели Daewoo), или чрез стандартна VCR, която може да записва във всеки от форматите.


ФАЙЛОВЕ

RAR комплект
Всички рипове се пускат в RAR формат.

BIN/CUE
VCD и SVCD се намират в имиджа. Отворете .CUE файла с Notepad и се уверете, че първият ред съдържа само името на BIN-а, а не и пътеката до него. След това зареждате CUE файла в NERO-то и печете! TVRIP-овете излизат като MPEG. DivX файловете са като обикновено AVI.

NFO
NFO се включва със всеки филм, за да се представи групата, която е доставила релийза, както и обща информация за конкретния релийз - формат, източник, големина и т.н. Още се търсят и нови попълнения в групата.

SFV
Също присъства във всеки релийз. Обикновено се използва, за да се провери дали всички файлове са качени на сървъра правилно, но е също така удобно и за даунлоудърите - да проверят дали имат всички файлове и дали няма CRC грешки. Програма като pdSFV или hkSFV е необходима за да използвате тези файлове.


Usenet информация:

Достъп
За да влезете в newsgroups имате нужда от NEWS SERVER. Повечето ISP доставят такъв, но това е доста ангажиращо (поради времето, за което файловете са на сървъра). За най-добра работа е нужна платена premium news server услуга.

Софтуер
Имате нужда от NEWSREADER, за да влизате в NEWSGROUPS. Има много такива - Xnews / Forte Agent / BNR 1 / BNR 2 са доста популярни. Outlook също има такава опция, но не е препоръчителна.

Формат
Постовете в USENET често са същите като във VCDQUALiTY, но трябва да проверявате имената на файловете, както описанието, за да сте сигурни, че получавате това, което търсите. Най-общо релийзите излизат на RAR пакети. Отнема обикновено повече от един ден, за да се ъплоуднат постовете и около седмица, за да се разпространят.

PAR files
Както и .rxx файлове, ще видите файлове листнати като .pxx/.par. Това са PARITY файлове. Те са популярни в Usenet постовете. Както често се случва един-два файла са повредени на някои сървъри. PARITY файлът се използва, за да замени, който и да е от повредените или липсващи файлове от RAR пакета. Колкото повече PAR файлове имате, толкова повече файлове можете да заменяте. За целта ви трябва програмата SMARTPAR.



Scene Tags

PROPER
По правилата, който пусне първият Telesync печели надпреварата, но ако качеството на този рилийз е лошо, а има група създала Telesync RIP с по-добро качество от същия източник, то тогава се прибавя PROPER в наименованието на файла, за да се избегне повторението. PROPER е възможно най-субективния етикет и много хора биха спорили дали PROPER релийза е по-добър от оригиналния. Много групи бълват PROPER релийзи в отчаянието си, че губят тази негласна надпревара в рип-ването на филми. Затова в NFO файлът трябва да е описана причината за поставянето на този PROPER етикет.

SUBBED
Ако филмът е субтитриран, в случай че става въпрос за VCD, това означава, че субтитрите са вградени. Обикновено това са малайзийски, китайски, тайландски и т.н., а понякога дори и на два езика, което заема доста голяма част от екрана. SVCD-то поддържа сменяне на субтитрите и някои релийзи от този формат се правят именно с такива субтитри. Това обикновено се упоменава в NFO файла.

UNSUBBED
Ако филмът е имал субтитрирана версия в миналото, то това е несубтитрираната.

LIMITED
Означава, че филмът има ограничение в броя кина, където ще се показва. Обикновено това е под 250 киносалона.

INTERNAL
Такива релийзи се правят по много причини. Класическите рипърски групи правят доста, за да не бъдат повторени от някой. Също и по-нискокачествените кино-рипове се означават като такива, за да не пада репутацията на групата. INTERNAL релийзи може да се намерят на сайтовете на групите като обикновен такъв. Съответният релийз може да се дава на друг сайт само с изричното съгласие на групата, която го е произвела. Някои INTERNAL релийзи се изцеждат през IRC/Newsgroups - зависи от заглавието и популярността на филма. Преди време се считаше, че Centropy правят релийзи само за свои членове, което е друг контекст на това понятие.

STV
Straight To Video - никога не е бил пускан филма по кината.


ASPECT RATIO TAGS
*WS* - Widescreen
*FS* - Fullscreen

RECODE
Става въпрос за предишен релийз, който е бил обработен с TMPGenc, за да се премахнат субтитрите, да се оправят цветовете и т.н. Макар и да изглежда по-добре един RECODE, не се гледа с добро око, когато някоя група преправя релийзите си.

REPACK
Ако някоя група пусне скапан релийз, после пуска REPACK, в който е оправила проблемите.

NUKED
Ако да речем има нещо много нередно с някой релийз, напр. липсват 20 мин. звук, то тогава този релий бива обявен за БЕЗОБРАЗИЕ. Тези, които са го реализирали, губят респект! Такива филми въпреки всичко може да достигнат р2р мрежите или Usenet, но е добра идея да се провери първо защо е бил нюкнат този филм. Може и самата група, произвела такъв боклук да си поиска сама филма да бъде NUKED.
Чести причини за NUKE:

** BAD A/R ** :: bad aspect ratio, ie people appear too fat/thin
** BAD IVTC ** :: bad inverse telecine. process of converting framerates was incorrect.
** INTERLACED ** :: black lines on movement as the field order is incorrect.

DUPE
Просто - ако нещо вече съществува - няма нужда от повторение!
_________________
*** Човек не избира нещата, в които вярва, те избират него. ***
Аватар
PoSSeSSeD
Старо куче медалист
Старо куче медалист
Мнения: 1175
Регистриран на: Пон Ное 08, 2004 14:07 pm
skype: komilev
Местоположение: in the middle of nowhere
Обратна връзка:

Re: Какво означават съкращенията в имената на видео филмите

Мнение от PoSSeSSeD »

R5
refers to a specific format of DVD released in the Former-Soviet Union, the Indian subcontinent, and much of Africa, which are in DVD Region 5.

In an effort to compete with movie piracy, the movie industry chose to create a new format for DVD releases that could be produced more quickly and less expensively than traditional DVD releases. R5 releases differ from normal releases in that they are usually a direct Telecine transfer of the film without any of the image processing common on DVD releases, and without any special features. This allows the film to be released for sale at the same time that DVD Screeners are released. Since DVD Screeners are the chief source of high-quality pre-DVD release pirated movies, this allows the movie studios to beat the pirates to market. Bootlegged copies of these releases are often distributed on the Internet via torrent sites.
aneliaivanova86
Новак
Новак
Мнения: 7
Регистриран на: Вто Юни 21, 2011 10:01 am

Re: Какво означават съкращенията в имената на видео филмите

Мнение от aneliaivanova86 »

A BRRIP ( Blue-ray rip) is a higher quality format since it is ripped from Blue Ray discs. The BRRIP is usually 720p in resolution and usually comes with an audio of 5.1 channels. Compare that to 420p of DVDRIP with stereo channel audio.
marina22
Новак
Новак
Мнения: 4
Регистриран на: Съб Окт 27, 2012 15:35 pm

Re: Какво означават съкращенията в имената на видео филмите

Мнение от marina22 »

Доста интересна темичка, някой от тях не ги знаех !
Аватар
borko
Начинаещ
Начинаещ
Мнения: 58
Регистриран на: Вто Сеп 29, 2015 18:34 pm

Re: Какво означават съкращенията в имената на видео филмите

Мнение от borko »

И аз на доста от тях съм се чудил.
Аватар
stivans
Старо куче медалист
Старо куче медалист
Мнения: 816
Регистриран на: Пет Мар 12, 2010 0:16 am
skype: stivans
Местоположение: Стара Загора

Re: Какво означават съкращенията в имената на видео филмите

Мнение от stivans »

Темата е от преди 13 години и видеоформатите и екраните се развиха още.Затова ще добавя още малко информация и разяснения за ползваните термини и нови видео формати. Тогава нямаше HD резолюция и H.262 кодека .

Видео файл формат
Видео файлът съхранява визуална, звукова и друга информация. Категорията Видео файлове съдържа голямо разнообразие от видео формати, които използват различни кодеци, за да кодират и компресират различните типове видео. Атрибутите на видео сигнала включват пиксели (pixel dimensions), аудио канали (audio channels), кадри в секунда (frame rate) и други.
Често срещани видео файлови разширения са: .MPG, .MOV, .WMV, .AVI и .RM

1.Какво е файлов формат?
Файл формат е структура, в която информацията се запазва като компютърен файл. Когато се работи с видео файлове е нужно голямо количество данни, които да изобразят сигнала по подходящ начин. Тази информация се компресира и записва във файл контейнер. Съществува голямо разнообразие от формати за запазване на видео. Някой от тях са подходящи за записване на видео, други на редактирането му, а трети предоставят самото видео.

2.Анатомия на видео файла[редактиране
Видео файла съдържа контейнер, видео и аудио сигнали и кодеци. Контейнер файл се използва за да идентифицира различни видове данни. Различните формати контейнери съдържат множество видео и аудио потоци, субтитри, информация за данните и мета данни(тагове), както и информация за синхронизация, нужда за да работи всичко едновременно. Примери за контейнери са AVI и Quicktime MOV, MPEG и други.
Кодек е софтуер, който се използва за кодиране и декодиране на видео сигнал. Видео програмите използват кодеци за да записват и четат файлове.

Характеристики на видео сигнал
Разделителна способност[редактиране | редактиране на кода]
Преди цифровата ера, хоризонталната резолюция се е измервала във вертикални линии и е представлявала броя на снимките във видео изображение, зависещи от честотната характеристика на записващото устройство.
Всеки цифров видео сигнал се характеризира с резолюция, измервана в пиксели. Стандартна разделителна способност на аналоговия сигнал е 720 × 576 пиксела за Европейския стандарт на разлагане 625/50 (PAL и SECAM) ) с честота на кадрите от 50 Hz (2 × 25) и 720 × 480 пиксела при Американски стандарт на разширяване 525 / 60 ( NTSC) с честота - 59,94 Hz (2 × 29,97). ). В израза 720 × 480, първото число е броят на точките в един ред (хоризонтална резолюция), а второто число броят на активните линии в изображението (разделителна способност по вертикала). Стандарта цифрова телевизия HDTV – High Definition (English високо качество) включва резолюция до 1920 × 1080 при честота от 50 Hz (60 Hz за САЩ). Това означава 1920 пиксела на линия и 1080 линии. При триизмерната телевизия, резолюцията се измерва във воксел (англ. Voxel) – пиксели, представляващи точки (кубчета) в тримерното пространство. Пример за резолюция на 3D видео е 512 × 512 × 512.

3.Формат на дисплея
Съотношението ширина към височина на картината (англ. aspect ratio) – основен параметър за всеки видеозапис. В края на XIX век немите филми и в последствие филмите от стандартния <<класическия>> период, имали съотношение на страните на картината 4:3 (в кинематографията се записва 1,33:1). Считало се, че екран с такова съотношение на страните е най-близък до зрителното поле на човека. Появата на телевизията скоро след това възприела това съотношение и почти всяка телесистема (следователно и телевизор) имали съотношение 4:3. Първите компютърни монитори също унаследили този стандарт. Обаче, в кинематографията вече в началото на 50-те години на XX век с появата на панорамното (широкоекранно) кино представите за идеалния екран се поразлюляли. Широкоекранните кинематографични системи приели съотношението 2,75:1 , стремейки се към максимален ефект на присъствието, така, че да се направят границите на картината незабележими. Главната причина била в това, че полето на бинукулярното зрение на човека се приближава към съотношение 2:1. За да се доближи формата на картината към естественото зрително поле (и следователно да се усили възприятието от филма) се разработили киносистеми с панорамна картина. Излъчването на широкоекранни филми по телевизията налагало или да се изреже картината чрез пансканиране или чрез добавяне на празни полета отдолу и отгоре на картината чрез (англ. Letterbox). И двата способа водели към загуба на части от изображението или на неговите качества. Към днешен ден класическия формат 1,37:1 не се използва въобще в кинематографията, отстъпвайки своето място на формата 1,85:1. Заради това, при избора на формат на екрана за телевизия с висока резолюция (HDTV, HD) бил одобрен стандарта 16:9 (1,78:1), по-близък до разпространените в момента кино формати. Цифровата телевизия със стандартна разделителна способност в основата си също е ориентирана към 16:9, прилагайки цифрово анаморфироване. Всичко това, по замисъла на създателите си е направено с цел да гмурне зрителя по-дълбоко в атмосферата на филма. Има и алтернативно обяснение за прехода към широкоформатна картина: възможност за отдаване на зали под наем, първоначално непригодни за кино, стремейки се към влошаване качеството на пиратските видео клипове и телевизионни копия.

4.Честота на кадрите
Броя на неподвижни изображения, които се появяват едно след друго в рамките на една секунда за да създадат движение на обектите на екрана се нарича честота на кадрите. Колкото е по-висока скоростта на кадрите, толкова по-плавно и естествено изглежда движението. Минималната скорост, с която човек възприема изображението гладко е 16 кадъра в секунда(в действителност това число е индивидуално за всеки човек). В киното се използва стандартно 24 кадъра в секунда. Системите за телевизия PAL и SECAМ използват 25 кадъра (25 fps или 25 Hz), а NTSC – 30. Компютърните видео файлове с добро качество, като правило използват 30 Hz. Горната гранична честота на трептенията, възприемана от човешкия мозък, усредено има стойност 39-42 Hz и е индивидуална за всеки и зависи от условията на наблюдаване. Някои съвременни професионални камери снимат с честота до 120 Hz. Специални камери снимат със 1000 Hz, с които се изследва детайлно полет на куршум или взрив. Съществуват и свръхскоростни камери, които снимат с няколко милиона кадъра в секунда. При тях филма е неподвижно разположен по вътрешната повърхност на барабан, а изображенията се получават от въртяща призма. Съществува и безкадрово видео. Принципът на работа се заключава в следното: светлочувствителен сензор предава с висока честота своето моментно състояние, което се записва паралелно на носител. Тук няма отделно кадри – само масив от информация от всеки датчик(пиксел) за неговото изменение във времето. При възпроизвеждането също няма кадри – на екрана пикселите менят своя цвят в съответствие със записаните масиви. Ако пиксела не мени цвета си, то той и не се обновява. За най-добро гледане на такова видео трябва специален монитор.

5.Битрейт или ширина на видео потока
Ширина (или скорост) на видео потока или битрейт (англ. bit rate) – това е количеството обработваема информация за секунда време (измерва се в <<бит/с>> - бит в секунда или <<Мбит/с>> – мегабит в секунда; на английски съответно <<bit/s>> и <<Mbit/s>>). Колкото е по-голяма ширината на видео потока, толкова по-добро е качеството му. Например, за формата VideoCD ширината на видео потока е 1 Mbit/s, а за DVD тя е около 5 Mbit/s. Разбира се субективно разликата в качеството не може да се оцени петократно, но обективно това е така. А формата за цифрова телевизия HDTV използва ширина около 10 Mbit/s. С помощта на видео потока е много удобно да се оценява качеството на видеото при неговото предаване през интернет.
Различават се два вида управление на ширината на потока във видеокодеците – постоянен битрейт (англ. constant bit rate, CBR) и променящ се битрейт (англ. variable bit rate VBR) . Концепцията на VBR , макар и не много популярна е да съхрани максимално качеството на видеото, докато намалява сумарно обема на предавания видео поток в момента. В този случай при сцени с много и бързи движения на картината, ширината на видео потока расте, а на забавените сцени, където картината се променя бавно потока спада. Това е много удобно при буферирано предаване на видеото и при предаване на видеото по компютърна мрежа. Но при безбуферни системи на предаване и в директен ефир (например при телеконференция) това не е подходящо – в тези случаи трябва да се използва постоянна скорост на видео потока.

6.Скоростта на звука
Скоростта за конвертиране на звука от аналогов в дигитален файл се нарича скорост на звука.

7.Контейнер-формати
Файл форматът е структура за пакетиране на данни. Почти всеки компютърен файл съдържа повече от един тип данни. Видео файловете са сложни като цяло, но всички те трябва да бъдат запазени в един от основните видове контейнери. Между всеки един вид контейнер (като Quicktime или AVI) има огромно разнообразие от атрибути на видео сигнала, използвани кодеци или компресия.
Файлове с еднакви контейнери също могат да бъдат много различни помежду си. Например ако имаме два AVI файла, те могат да бъдат с еднакво разширение, но това не означава, че могат да се възпроизведат от един и същ софтуер. Възможно е да са с различна резолюция или честота на кадрите, която да не може да се изпълни на всеки софтуер.
Разширенията на контейнерите включват: MOV, AVI, FLV, MP4 и MXF.
Какво има в един контейнер може да разберем по следния начин за Windows: Селектира се файла, натиска се дясно копче на мишката, от там Свойства (англ. Properties) и след това Детайли (англ. Details).

8.Кодеци
Всеки видео файл контейнер съдържа видео и аудио данни. Тези данни са създадени от софтуер наречен кодек (накратко от компресор или декомпесор). Кодеците могат да бъдат възприемани като помощници на приложението, което програмата или операционната система използва за да възпроизведе видео файл. Без подходящ кодек, видео файла не може да бъде стартиран, на който и да е компютър.
Понякога видео кодеците са патентовани и могат да включват такси за лиценз, но повечето софтуери, които възпроизвеждат видео файлове, както и операционната система имат вградени кодеци и също позволяват инсталацията на други, допълнителни кодеци.
Разликата между файл формат контейнера и кодека е, че контейнера е начин за съхраняване на данни, а кодека и метод да кодира декодира видео и аудио сигнал в този контейнер. Например, възможно е да се вземе MTS файл, създаден с H.264 кодек и да се превърне в MOV файл като просто се „преопакова“ (англ. rewrapping). По време на процеса „преопаковане“ (англ. rewrap), се променят само няколко бита в началото и края на файла, а останалите остават абсолютно същите.
Съществува огромно разнообразие от кодеци, което прави съвместимостта на видео файловете много сложна област. Кодека не може да се разпознае от разширението на файла, в който е използван, а софтуера дава само частична информация за него. Единствено софтуер за редакция на видео може да разпознае какъв кодек се използва в даден файл.
Един от най-използваните кодеци през XXI в. е H.264 (наричан още MPEG-4 част 10 и AVC). Той предлага перфектна компресия с високо качество и гъвкавост. Използван при високо ниво на битовете (англ. high bit rate) той осигурява високо качество, което може да се забележи при Blu-ray диск например.

9.Конвертиране
Конвертиране (Транскодиране) е директно преобразуване на цифрови данни от един кодек към друг. Това обикновено се прави, в случай, че устройството, на което ще се възпроизвежда файла (или поточното видео), не поддържа формата или има ограничена памет за съхраняване. По този начин се отговаря на изисквания за ограничаване на файловия размер или конвертиране на несъвместими или остарели данни, към по-добре поддържани или съвременни кодеци. Например Cineon и DPX файлове са широко използвани като обичайни формати за цифрово кино, но големината на данните за двучасов филм са около 8 TB(терабайта).
Конвертирането обикновено е процес със загуба на данни, който създава различни нива на генерационна загуба.
Понижаване на битрейта е процес, при който видеото се конвертира до по-нисък битрейт, без да се променя видео форматът. Това може да включи конвертиране на битрейта, но може да включва идентичен битрейт, с по-висока компресия. По този начин се достига обема на дадена медия, с по-малък капацитет за запис (Например да се прехвърли DVD формат, върху Видео CD).
Конвертиране на размера на картината при видеото е познато като преоразмеряване и се използва, ако изходната резолюция се различава от резолюцията на устройството за възпроизвеждане. При достатъчно мощно устройство, преоразмеряването може да бъде направено по време на процеса на възпроизвеждане.Също така обаче, то може да бъде направено предварително, като част от конвертирането.
Основният недостатък на конвертирането, при формат със загуба на данни е намаляването на качеството. Влошаването на качеството е кумулативно, затова конвертирането причинява прогресивна загуба на качество при всяка следваща генерация. Този ефект е познат, като дигитална генерационна загуба. Поради тази причина, конвертирането следва да се избягва, освен когато е непредотвратимо.
Конвертирането се използва широко при софтуера за домашно кино, с цел да се намали използването на дисково пространство при видео файловете. Основната операция за тази цел е конвертирането на MPEG-2 формат към MPEG-4 или H.264. Също така, то обичайно се използва при адаптиране съдържанието за мобилни телефони. В този случай, конвертирането е необходимост, поради разнообразието от мобилни устройства и техните възможности.

10.Масово използвани видео формати

Необработени видео формати
Некомпресирано видео [1], наричано още Чист HDMI е цифрова видео информация, която не е била компресирана или не е била обработвана с компресиране, когато видеото е било записвано директно от видео камерата. То представлява потока от данни или файловия формат използван от цифровите видео камери. Целта е значително по-високо качество, в сравнение с конвертирането със загуба на данни, позволявайки дори повишаване на резолюцията.
HDMI спецификацията се отнася за няколко вида некомпресирано цифрово видео. Въпреки, че често HD камерите включват HDMI интерфейс за възпроизвеждане или дори преглед на живо, видео процесорът на камерите, използван за некомпресирано видео трябва да бъде в състояние да възпроизведе пълната резолюция на образа, при посочената честота на кадрите в реално време, без да пропуска кадър. Затова използването на некомпресирано видео през HDMI, често се нарича “Чист HDMI”
В момента некомпресирано видео се поддържа от Никон камери DSLR с Expeed 3 (FR) видео процесор, Canon EOS-1D C, Canon 5D Mark III и професионалните видео камери, които използват съответните некомпресирани видео формати, като CinemaDNG или ArriRaw. Некомпресираното видео доставя по-висока резолюция на образа и острота, отколкото съответстващия некомпресиран формат за снимки. Предимствата на високото качество са, че няма замъгляване на при движение или влошаване поради компресиране.
Понастоящем няма стандартизиран видео файлов формат, с изключение на HDMI, който използва YCbCr и RGB форматите. Това създава необходимостта файловете да се запазват с описание на използваната резолюция и видео настройка.

Компресирани видео формати
Компресиран видео формат [2] е спецификация, за цифрово представяне на видео под формата на файл или поток от информация. Примери за компресирани видео формати са MPEG-2 Part 2, MPEG-4 Part 2, H.264 (MPEG-4 Part 10), Theora, Dirac, RealVideo RV40, и VP8. Специфична софтуерна или хардуерна имплементация на видео компресиране и/или декомпресиране с използването на специфичен видео компресиращ формат се нарича видео кодек; пример за видео кодек е Xvid, който имплементира кодиране и декодиране на видео, използвайки MPEG-2 Part 2 компресиран видео формат.
Видео, кодирано в съответствие с видео компресионен формат обикновено се комбинира с аудио поток (кодиран със съответния компресиран аудио формат), в мултимедиен контейнер с формат като AVI, MP4, FLV, RealMedia или Matroska. В този случай, обикновено потребителят не използва H.264 файл, а mp4 файл, който представлява MP4 контейнер, съдържащ H.264-кодирано видео, обикновено заедно с AAC-кодирано аудио. Форматът на мултимедийния контейнер може да съдържа един от многото различни видео компресионни формати; например MP4 контейнер може да съдържа видео или в MPEG-2 Part 2 или H.264 видео компресионен формат. Друг пример е файл от типа WebM, който е контейнер на форматът Matroskа, който използва видео компресионен формат VP8 и аудио компресионен формат Vorbis, въпреки, че форматът на контейнера Matroska, е в състояние да съдържа и други видео компресионни формати.

Най-често използвани видео файлови формати
ASS – най-често използван за запазване на информация за редактиране и рендиране.
ASS 2 – най-използвания видео формат за мобилни телефони
ASS 3 – анимиран GIF (проста анимация; доскоро предимно избягван заради патентни проблеми)
ASS 4 – контейнер (позволява да бъде използвана всукаква форма на компресиране; най-често се използва MPEG-4 ; видео в ASF-контейнери също се нарича Windows Media Video (WMV))
AVCHD – Advanced Video Codec High Definition
AVI – контейнер (позволява да бъде използвана всякаква форма на компресия)
CAM – aMSN лог файл за уебкамери
DAT – видео дата файл (автоматично се създава, когато започне запис на видео файл върху CD)
DSH
FLV – Флаш видео (работи с флаш анимация)
M1V MPEG-1 – видео
M2V MPEG-2 – видео
FLA – Macromedia Flash (за произвеждане на флаш файлове)
FLR – (текстов файл, съдържащ скриптове извлечени от SWF с ActionScript декомпилатора FLARE)
SOL – Adobe Flash споделен обект ("Flash cookie")
M4V – (файлов формат за видео за IPod и PlayStation портативни устройства, разработен от Епъл )
Matroska (*.mkv) – контейнер, позволяващ всеки видео формат, като MPEG-4 ASP или AVC да бъде използван заедно с друго съдържание, като субтитри и детайлна мета информация
WRAP – MediaForge (*.wrap)
MNG – главно несложна анимация, съдържащща PNG и JPEG обекти, често по-сложна от анимиран GIF
QuickTime (.mov) – контейнер, който позволява да бъде използвана всяка форма на компресиране; Sorenson codec е най-често използвания; QTCH е тип файлове използван за кеширане на видео и аудио потоци
MPEG (.mpeg, .mpg, .mpe)
MPEG-4 Part 14, съкратено "MP4" – мултимедиен контейнер (най-често използван от Сони PlayStation Portable и iPod на Епъл)
MXF – Material Exchange Format (стандартизирана обвивка за аудио/видео материали, разработена от SMPTE)
ROQ – използва се от Quake 3
NSV – Nullsoft Streaming Video (медиен контейнер, предназначен за поточно видео съдържание през интернетt)
Ogg – контейнер за мултимедия
RM – RealMedia
SVI – Samsung видео формат за портативни плеъри
SMI – SAMI Caption file (субтитри за видео филми)
SWF – Macromedia Flash (за показване на анимирана векторна графика)
WMV – Windows Media Video (Виж ASF)

Източници:https://bg.wikipedia.org/
skype: stivans
Стара Загора
TheNet
Новак
Новак
Мнения: 27
Регистриран на: Чет Ное 30, 2017 18:05 pm

Re: Какво означават съкращенията в имената на видео филмите

Мнение от TheNet »

Много хубава тема. Някой от съкращенията не знаех, че съществуват дори :wink:
варови мазилки, боя за метал, боядисване на стени, боядисване на стени, аминокиселини
Последно промяна от TheNet на Сря Яну 10, 2018 12:01 pm, променено общо 1 път.
Публикувай отговор