Директен линк към темата
ТУК
Пускам тази тема по предложение на x.e.k.t.o.p и предоставен ми от него материал. Материалът е "упътване", взето от http://www.vcdquality.com/
Превел съм го, за да хвърлим малко повече светлина върху често срещаните обозначения в заглавията на филмите, които всички сваляме, както и за бърз преглед на някои основни понятия.
Ако намерите неточности или грешки, пишете ми, за да ги поправя.
CAM
RIP, направен с дигитална камера в киносалон. Понякога бива използван триножник, но когато такъв липсва, възможно е картината да се "клати", заради камерата. Често е снимано под ъгъгл. Ако филмът е "кроп"-нат добре това е трудно да се види, освен ако няма субтитри, но в повечето случаи остават триъгълни граници отгоре и отдолу. Звукът е от микрофона на камерата и ако филмът е например комедия може да се чуе смеха на аудиторията. Поради тези причини, качеството на звука и карината е лошо, но макар и радко може да сме късметлии, ако салонът е бил празен и сигналът - по-чист.
TELESYNC (TS)
На практика е същото като CAM, като разликата е във звука - използван е отделен източник за аудиото - най-често аудио жака за хора с увреден слух. Това не е гаранция за добро качество на звука, тъй като се улавя доста фонов шум. TELESYNC често се прави в празен киносалон или от прожекционната кабина с професионална камера, което повишава качеството. Затова при този тип RIP-ове качеството може да варира драстично. Винаги проверявайте SAMPLE или част от филма преди да го свалите целия. Голям процент от TELESYNC релийзите са всъщност CAM-ове, погрешно обозначени като TELESYNC.
TELECINE (TC)
Дигитално копиран от кино-ролките филм. Звукът и картината би трябвало да са доста добри, но поради необходимостта от специално оборудване този тип RIP-ове са доста редки. В общи линии филмът би трябвало да има правилно aspect ratio, макар че се срещат и 4:3 TELECINEs. Типичен пример е миналогодишния Jurassik Park 3 TC. TC не бива да се бърка с time code, което е видим брояч в ъгъла на екрана през целия филм.
SCREENER (SCR)
Това е RIP на пре-VHS издание, което се изпраща до разпространителите с промоционална цел. Скрийнърът се доставя на VHS видеокасета и обикновено е 4:3. Големия недостатък е периодично преминаващия отдолу надпис за авторските права и телефон за контакти. Ако копието е съдържало сериен номер или друг отличителен белег някъде на изображението, това налага неговото закриване, най-често с черна лента. Това може да е за няколко секунди, но би могло и да е през целия филм, а някои от тези знаци са доста големи. В зависимост от използваното оборудване скрийнърите може да варират от отлично качество, когато е правен RIP на master copy, до много лошо, когато е правен на стар видеорекордер с лош кепчър и от калпав носител. Повечето скрийнъри биват преобразувани във VCD, но се появяват и опити за SVCD, някои по-добри, други - по-зле.
DVD-SCREENER (DVDscr)
Същите предварителни условия като при скрийнъра, но свален от DVD. Обикновено филмът е широкоекранен, но без екстрите, които разпространителското DVD съдържа. Означителният надпис не винаги е в зоната на черните ленти и прекъсва гледането. Ако този, който извършва RIP-ването има известен опит, DVDscr би трябвало да е с много добро качество. Обикновено се преправя на SVCD или DivX/XviD.
DVDRip
Копие на финалното, реализирано в търговската мрежа DVD. Ако е било възможно може РИПът да е на пре-релийз на това финално издание - пример Star Wars - Episode II. DVD риповете обикновено се разпространяват като DivX/XviD и SVCD. Качеството е отлично!
VHSRip
Филмът е рипнат от разпространена в търговската мрежа VHS касета, тук обикновено се оказват XXX филмите, както и skating/sports videos.
TVRip
ТВ епизод от телевизионна мрежа или PRE-AIR такъв от изпратено копие до съответната мрежа няколко дни по-рано. Някои програми като WWF Raw Is War съдържат допълнителни части - зад кулисите, които са достъпни при последния вид. PDTV е от дигитална TV PCI карта, в общи линии, даваща най-добрите резултати. Разпространение - SVCD, DivX/XviD.
WORKPRINT (WP)
Копие на незавършен филм. Може да липсват сцени, музика; качеството може да варира значително. Някои WP са доста различни от финалната версия (напр. в Men in Black липсват до едно всички извънземни и на тяхно място има актьори), други може да имат допълнителни сцени (Jay и Silent Bob). WP биха могли да бъдат добро колекционерско попълнение.
DivX Re-Enc
Филм, взет от оригинален VCD източник и реенкодиран в по-малък DivX файл. Най-често по р2р мрежите, означени като "Film.Name.Group(1of2)". Известни групи са SMR и TND. Обикновено не си заслужава свалянето, освен ако не искате даден филм като 200МB-ово копие. В общи линии - избягвайте ги.
Watermarks
Много филми идват от Asian Silvers/PDVD и са обозначени с watermark от въпросните хора. Обикновено с инициали или малко лого в някой от ъглите. Най-известните са "Z" "A" и "Globe".
Asian Silvers / PDVD
Тези филми се появяват благодарение на някои източни контрабандисти. Тези филми биват купени от групи, които ги рип-ват и обявяват за свои. Silvers са много ефтини и лесно достъпни в много страни, поради което е лесно да се направи такъв релийз. Затова ги има и толкова много главно от малки групировки, които не преживяват повече от няколко релийза. PDVD-тата са същото нещо, направено на DVD. Имат избор на субтитри, а качеството е обикновено по-добро от Silvers. Те са RIP-нати като нормални DVD-та, но се разпространяват и VCD-та.
ФОРМАТИ
VCD
VCD е mpeg1 базиран формат с постоянен битрейт от 1150 при резолюция 352х240 (NTSC). Те се използват главно за нискокачествените релийзи (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(аналогов) с цел да се направи по-малък файла и по възможност да се събере на 1 CD. И VCD и SVCD се измерват по-скоро в минути, а не в MB, така че някой mpeg, който ви се вижда по-голям от капацитета на диска спокойно би могъл да се побере на едно 74 мин. CD.
SVCD
SVCD е mpeg2 базиран формат (същият като при DVD-тата), който позволява вариабилен битрейт до 2500kbits на резолюция 480х480 (NTSC), който бива декомпресиран в 4:3 aspect ratio по време на плейбек. Поради вариабилния битрейт, дължината на филма, който можете да съберете на 1 CD не е фиксирана, но е между 35 и 60 минути. За да получите по-добро SVCD енкодиране рпи вариабилни битрейтове е важно да използвате "multiple passes". Отнема повече време, но резултатите са много по-добри.
XVCD/XSVCD
Това е VCD/SVCD, което "не се подчинява на правила". И при двата вида могат да се достигнат доста по-високи резолюции и битрейтове, но зависи от плейъра дали е в състояние да възпроизвежда такъв диск. X(S)VCD са абсолютно нестандартни и са по-подходящи за домашно рипване, отколкото за разпространение.
DivX / XviD
DivX е формат, създаден за мултимедийни платформи. Използва 2 кодека - low motion и high motion. По-старите рипове на филми са енкодирани само на low motion и имат проблеми на high motion. Беше разработен метод известен като SBC (Smart Bit-rate Control), който превключва кодеците по време на енкодирането, което води до подобряване качеството на картината. Форматът е анаморфен, а битрейтът е редуваем. Поради по-високите изисквания към процесора и различния кодек, необходим при възпроизвеждане е малко вероятно да се намери домашен DVD плайър, способен да възпроизвежда DivX филми. Имаше плейъри в процес на развитие, за които се предполагаше, че могат, но досега нищо не е убедително. Болшинството PROPER DVD рипове (не Re-enc) са направени от DVD-та и в общи линии е възможно до 2 часа филм с добро качество да се побере на 1 диск. Съществуват различни кодеци, най-популярните, от които са DivX 3.11 и XviD.
CVD
Това е комбинация от VCD и SVCD и се поддържа от повечето DVD плейъри в момента. Поддържа MPEG2 битрейтовете на SVCD, но използва резолюция 352х480 (NTSC), тъй като хоризонталата се счита за по-маловажна. В момента няма групировки, пускащи релийзи в този формат.
DVD-R
Това е решение на записваемото DVD, което изглежда е най-популярно (от DVD-RAM, DVD-R и DVD+R). Побира до 4.7 GB информация на страна, което прави около 10GB на диск. SVCD MPEG2 имиджите трябва да бъдат конвертирани преди да бъдат "изпечени" на DVD-R. DVD>DVDR копирането е възможно, но понякога екстрите (езици, субтитри, допълнителни материали) трябва да отпаднат, за да се вмести филмът в този обем.
MiniDVD
MiniDVD/cDVD е същият формат като DVD-то, но на стандартен CDR/CDRW. Поради високите резолюция и битрейт е възможно да се побере само до 18-21 минути/диск. Форматът също така е съвместим с много малко плейъри.
ДРУГИ
Regional Coding
Това бе направено, за да спрат хората да си купуват американски DVD-та и да ги гледат в други страни. Както знаем това вече не е проблем дори и за един домашен плейър, който може да бъде "хакнат" с чип.
RCE (Regional Coding Enhancement) - технология, развита за плейърите "Multiregion", но поради многото проблеми е спряно развитието и.
Macrovision
Това е защитата на повечето комерсиални DVD-та. Това е система, която изкарва линии и потъмнява картината, когато гледате копирано директно DVD като изпраща "паразитни", неразбираеми сигнали до приемника. Има някои плейъри като Dansai 852 на Tescos, които имат секретно меню - да се изключи Macrovision или пък просто "видео стабилизатор", струващ около 30 UKP в Maplin.(http://www.maplin.co.uk)
NTSC/PAL
NTSC & PAL са 2-та главни стандарта използвани по целия свят. При NTSC има по-висок фреймрейт от PAL (29 към 25fps), но PAL има по-висока резолюция и по-изострена картина. Възпроизвеждането на NTSC дискове на PAL с-ма е доста по-лесно, отколкото обратното. В повечето случаи един RGB скарт без проблеми ще ви изкара в пълната гама цветове NTSC запис. Но за да го запишете на VHS ще трябва да го конвертирате в PAL50 (не PAL60, което правят повечето DVD плейъри). Това става или с Converter Box, или с Onboard Convertor (Dansai 852, Samsung 709, някои модели Daewoo), или чрез стандартна VCR, която може да записва във всеки от форматите.
ФАЙЛОВЕ
RAR комплект
Всички рипове се пускат в RAR формат.
BIN/CUE
VCD и SVCD се намират в имиджа. Отворете .CUE файла с Notepad и се уверете, че първият ред съдържа само името на BIN-а, а не и пътеката до него. След това зареждате CUE файла в NERO-то и печете! TVRIP-овете излизат като MPEG. DivX файловете са като обикновено AVI.
NFO
NFO се включва със всеки филм, за да се представи групата, която е доставила релийза, както и обща информация за конкретния релийз - формат, източник, големина и т.н. Още се търсят и нови попълнения в групата.
SFV
Също присъства във всеки релийз. Обикновено се използва, за да се провери дали всички файлове са качени на сървъра правилно, но е също така удобно и за даунлоудърите - да проверят дали имат всички файлове и дали няма CRC грешки. Програма като pdSFV или hkSFV е необходима за да използвате тези файлове.
Usenet информация:
Достъп
За да влезете в newsgroups имате нужда от NEWS SERVER. Повечето ISP доставят такъв, но това е доста ангажиращо (поради времето, за което файловете са на сървъра). За най-добра работа е нужна платена premium news server услуга.
Софтуер
Имате нужда от NEWSREADER, за да влизате в NEWSGROUPS. Има много такива - Xnews / Forte Agent / BNR 1 / BNR 2 са доста популярни. Outlook също има такава опция, но не е препоръчителна.
Формат
Постовете в USENET често са същите като във VCDQUALiTY, но трябва да проверявате имената на файловете, както описанието, за да сте сигурни, че получавате това, което търсите. Най-общо релийзите излизат на RAR пакети. Отнема обикновено повече от един ден, за да се ъплоуднат постовете и около седмица, за да се разпространят.
PAR files
Както и .rxx файлове, ще видите файлове листнати като .pxx/.par. Това са PARITY файлове. Те са популярни в Usenet постовете. Както често се случва един-два файла са повредени на някои сървъри. PARITY файлът се използва, за да замени, който и да е от повредените или липсващи файлове от RAR пакета. Колкото повече PAR файлове имате, толкова повече файлове можете да заменяте. За целта ви трябва програмата SMARTPAR.
Scene Tags
PROPER
По правилата, който пусне първият Telesync печели надпреварата, но ако качеството на този рилийз е лошо, а има група създала Telesync RIP с по-добро качество от същия източник, то тогава се прибавя PROPER в наименованието на файла, за да се избегне повторението. PROPER е възможно най-субективния етикет и много хора биха спорили дали PROPER релийза е по-добър от оригиналния. Много групи бълват PROPER релийзи в отчаянието си, че губят тази негласна надпревара в рип-ването на филми. Затова в NFO файлът трябва да е описана причината за поставянето на този PROPER етикет.
SUBBED
Ако филмът е субтитриран, в случай че става въпрос за VCD, това означава, че субтитрите са вградени. Обикновено това са малайзийски, китайски, тайландски и т.н., а понякога дори и на два езика, което заема доста голяма част от екрана. SVCD-то поддържа сменяне на субтитрите и някои релийзи от този формат се правят именно с такива субтитри. Това обикновено се упоменава в NFO файла.
UNSUBBED
Ако филмът е имал субтитрирана версия в миналото, то това е несубтитрираната.
LIMITED
Означава, че филмът има ограничение в броя кина, където ще се показва. Обикновено това е под 250 киносалона.
INTERNAL
Такива релийзи се правят по много причини. Класическите рипърски групи правят доста, за да не бъдат повторени от някой. Също и по-нискокачествените кино-рипове се означават като такива, за да не пада репутацията на групата. INTERNAL релийзи може да се намерят на сайтовете на групите като обикновен такъв. Съответният релийз може да се дава на друг сайт само с изричното съгласие на групата, която го е произвела. Някои INTERNAL релийзи се изцеждат през IRC/Newsgroups - зависи от заглавието и популярността на филма. Преди време се считаше, че Centropy правят релийзи само за свои членове, което е друг контекст на това понятие.
STV
Straight To Video - никога не е бил пускан филма по кината.
ASPECT RATIO TAGS
*WS* - Widescreen
*FS* - Fullscreen
RECODE
Става въпрос за предишен релийз, който е бил обработен с TMPGenc, за да се премахнат субтитрите, да се оправят цветовете и т.н. Макар и да изглежда по-добре един RECODE, не се гледа с добро око, когато някоя група преправя релийзите си.
REPACK
Ако някоя група пусне скапан релийз, после пуска REPACK, в който е оправила проблемите.
NUKED
Ако да речем има нещо много нередно с някой релийз, напр. липсват 20 мин. звук, то тогава този релий бива обявен за БЕЗОБРАЗИЕ. Тези, които са го реализирали, губят респект! Такива филми въпреки всичко може да достигнат р2р мрежите или Usenet, но е добра идея да се провери първо защо е бил нюкнат този филм. Може и самата група, произвела такъв боклук да си поиска сама филма да бъде NUKED.
Чести причини за NUKE:
** BAD A/R ** :: bad aspect ratio, ie people appear too fat/thin
** BAD IVTC ** :: bad inverse telecine. process of converting framerates was incorrect.
** INTERLACED ** :: black lines on movement as the field order is incorrect.
DUPE
Просто - ако нещо вече съществува - няма нужда от повторение!
_________________
*** Човек не избира нещата, в които вярва, те избират него. ***