
✈ Летище Стара Загора
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
Мисля, че корейците са проявили интерес към летището за карго терминал, а не за обикновен карго терминал. 

- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
Ето новината излезе и на Английски език:
http://novinite.com/view_news.php?id=132558Bulgaria's PM Wants to Spruce Up Yet Another Defunct Airport
September 30
The defunct Stara Zagora Airport (B) is located between the international airports of Plovdiv (A) and Burgas (C). Sofia is marked in orange.
Map from bgmaps
Bulgarian Prime Minister Boyko Borisov has demanded actions from his ministers with respect to the Stara Zagora Airport, after he passed by and saw that it looks as if it has been "bombed."
According to the transcript of Wednesday's meeting of the Bulgarian government, which was released Friday, Borisov ordered the Cabinet to figure out a way to make use of the airport near the southern city of Stara Zagora.
"I passed by the airport in Stara Zagora the other day. Whose is it? Does it belong to the military or to the Transport Ministry? The entire airport has been looted, and is covered in weeds. It doesn't even look like an airport," Borisov told his ministers.
"It is looks as if it, and not Yugoslavia, suffered aerial bombardment," the PM summed up the situation.
In response to his question, Transport Minister Ivaylo Moskovski explained that three of the buildings belong to the Transport Ministry, while the runway and the entire plot are owned by the Defense Ministry; at the same time, the airport tower is property of the Bulgarian Air Traffic Service Authority.
"That's what's going on over there. Some sort of restructuring was started in 2008 but was terminated," Moskovski said.
"Once you've checked it out, prepare for our next meeting. I want to see just one owner who I can hold accountable for the airport... So I want you to come up with an idea for the next meeting: should the airport be offered on concession, as a civilian or a freight airport, does the municipality want to manage it or do you want to manage it, etc. This is just wrong – in the very least, these hundreds of decares of fertile land and total lack of responsibility," Borisov told the Cabinet.
Borisov's new focus on the airport in Stara Zagora, which is the sixth largest city in Bulgaria, comes amidst what it seems like a campaign to revive defunct airports around the country.
The government has already decided in favor of the reconstruction of the military airport in the Black Sea resort of Balchik into a civilian airport that needs to be completed by the spring of 2012 and is to be managed by Sofia International Airport.
The government has also started a tender to find concessionaires for Gorna Oryahovitsa Airport, Ruse Airport (aka Straklevo Airport), and the cargo terminal of Plovdiv Airport, while local and regional authorities have started a similar procedure with respect to Vidin Airport. Sofia International Airport itself is to be offered on concession.
The concession tenders for the defunct airports do not appear to have generated much investor interest for the time being but nonetheless viewed as having major development potential for entire swaths of Bulgaria.
- sawo
- Site Admin
- Мнения: 5796
- Регистриран на: Пон Юли 26, 2004 10:33 am
- skype: sawo_1337
- Местоположение: ./
- Обратна връзка:
Re: Летище Стара Загора
Много им се кара ББ - и аз четох новината в dir.bg 

- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
За това летище се говори за концесия още от 2008 година. Не е нещо ново. Искаха го испанци, швейцарци, а сега корейци.
Ето една много стара, но интересна статия:
Ето една много стара, но интересна статия:
http://novinata.bg/modules/news/article ... oryid=1467Арх. Веселин Беров: Скоро ще строим и под земята
Проектите за голямо летище в Стара Загора и тунел под Шипка неминуемо ще променят вижданията за развитието на града, твърди и Веселин Беров, бивш главен архитект на Стара Загора през мандата на кмета Антон Андронов. Според него, такива силни градообразуващи фактори трябва да се вземат предвид при изготвяне на градоустройствения план.
"Проектите за бъдещо летище предвиждат то да е голям аеропорт от типа на Истанбул - междинно разпределително летище, поемащо карго товари и пътнически полети за Далечния Изток. Ако стане това, веднага ще промени картината на града от юг и ще доведе от още едно изменение на градоустройствения план - в посока на нови жилищни и обществени квартали".
Според архитекта, вероятно градът ще се разширява в посока Тракийски университет и на север. Ако се реализирал и проектът за тунел под Шипка - това щяло да е още една причина за ново виждане за градоустройството.
"По последния ОУП градът беше предвиден след 20-25 години да достигне 172 хил. жители. Проучванията сочат, че, ако летището и тунелът станат факт, градът ще стигне до 8-9 години до 220-250 хил. души. Това означава следваща преработка на плана", смята Беров.
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
http://stzagora.net/2011/09/30/%d0%b1%d ... %80%d0%b5/Бойко Борисов нареди да се работи по решение за старозагорското летище
септември 30, 2011
STZAGORA.NET
Летище Стара Загора
След като скоростно придвижи проекта за летище в Балчик, премиерът Бойко Борисов поиска отчет от министрите си за лошото състояние на старозагорското летище, става ясно от стенограма на заседанието на Министерския съвет, цитирана от „Медиапул“ под заглавие „Бойко Борисов: Все едно е имало бомбардировки на старозагорското летище, а не в Югославия“.
Ппремиерът повдига темата по време на точка за промяна в собствеността на имоти. “Летището в Стара Загора, онзи ден минах покрай него, на кой е – военно ли е или е на транспорта? Летището е разграбено, буренаци, не е летище“, възмущава се Борисов.
Министърът на транспорта Ивайло Московски обяснява, че пътеките за рулиране плюс приемно здание, плюс още две сгради се на Министерството на транспорта, пистата плюс целия терен са на Министерството на отбраната, а кулата е на РВД. “Това е ситуацията там. През 2008 година е започнало някакво трансфериране и е стопирано“, допълва той.
“След като сте го проверили, подгответе ми за следващото заседание на Министерския съвет, искам да има един собственик, който да знам, че е отговорен“, нарежда премиерът.
“В момента там всичко е разграбено, от години бурени, стотици декари, нито се обработват, нито се ползват. Все едно там е имало бомбардировки, а не в Югославия. Така, че за следващия път да се помисли веднага дали да се пуска на концесия, за контейнерен терминал, за ползване, общината иска ли го, вие ли го искате. Просто е грехота, най-малкото – плодородна земя със стотици декари и безстопанственост“, посочва Борисов.
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
http://inews.bg/Бизнес/Търсят-азиатски- ... 63882.htmlТърсят азиатски инвеститор за летище "Стара Загора"
Летището беше представено пред посланика на Южна Корея у нас
от iNews.bg
22.03.2012
Солидна инвестиция в летище "Стара Загора" може да даде възможност да се посрещне новия въздушен трафик, особено между Азия и ЕС. Това сочи анализ на Центъра за икономически изследвания в България, цитиран от областната администрация в Стара Загора.
Превръщането на летище "Стара Загора" в международен транзитен хъб ще му даде капацитет за поемане на товари от 150 000 до 250 000 тона, две писти, обслужващи Boeing 747 и Airbus 380, както и между 10 – 20 млн. пътници годишно.
В момента полосата на летището е дълга 2 550 м., прилежащите територии са около 6 000 дка, близостта до железопътна и магистрална инфраструктура е на отстояние от 5 км., което го прави изключително привлекателно за инвестиции в модерно карго летище.
Летището беше представено пред посланика на Южна Корея в България Чън Би-хо. Той каза, че ще презентира летището пред азиатски компании и че при следващото си идване в Стара Загора ще дойде с делегация от бизнес партньори.
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
http://www.capital.bg/politika_i_ikonom ... akcentmenuЛетище Стара Загора с потенциал за логистичен хъб между Азия и Европа
Държавната корпорация за управление на летищата на Южна Корея проявява сериозен интерес към проекта
Сашка Панайотова
От 11 години летището не е използвано.
Затвореното от 11 години летище "Стара Загора" може да се превърне в едно от най-големите карго летища в Европа, което да поема товарите от азиатските страни към Европейския съюз и обратно. Четвъртият по големина карго оператор в света – държавната корпорация за управление на летищата на Република Корея, проявява сериозен интерес към проекта. Посланикът на Корея Чън-Би-хо лично разгледа летището на Стара Загора, като следствие от разговорите между премиера на азиатската страна Ким Хуанг-шик с българския премиер Бойко Борисов през септември миналата година.
"Поканих корейски частни компании да дойдат тук и да се уверят във възможностите на пистите, защото вярвам, че това летище и наличната база могат да се превърнат в логистичен център на въздушен карго и граждански терминал", заяви дипломатът. Възможностите на разположеното върху 6000 дка старозагорско летище проучват още корпорации от Китай, Сингапур и Казахстан. "Логиката на едно такова летище е, че в Западна Европа свършват слотовете за самолети и големите потоци товари, които идват от изток – Китай, Корея, Япония, трябва някъде да кацнат и след това да се разпределят към Европа", посочи Асен Василев, директор в Центъра за икономически стратегии и конкурентноспособност.
Според анализаторите Европа се нуждае поне от пет нови карго летища, които ще бъдат построени в източната й част и България има всички шансове едно от тях да бъде на нейна територия. Инвеститорите оглеждат още терени край София, Пловдив и Бургас, но "Летище Стара Загора" остава с най-големи шансове заради централното си разположение и близостта си с автомагистрала "Тракия". "Стара Загора е един от най-подходящите градове в страната, защото е разположен върху на три европейски коридора. Стратегическият интерес тук е не само български, но и европейски", смята Асен Василев.
По неофициална информация само първия транш по изграждането на терминала ще бъде в размер на около 400 млн. долара. Проектът се разработва още от 2009 г. и предвижда изграждането на две писти с дължина 4200 метра, обслужващи Боинг 747 и Еърбъс 380. "Летище Стара Загора" би позволило придвижване до всяка дестинация в Европа за 3 часа със самолет и за 24 часа с камион.
През 1975 г. "Летище Стара Загора" пуска първата си международна линия Стара Загора-Москва. От 2001 г. обаче на него не е кацал голям самолет. Маневрите по пистата му са замразени заради изронената настилка и липсата на навигационна апаратура. Идеите за отдаването му на концесия през годините за изграждане на международна борса за цветя и зеленчуци, търговски или чартърен терминал, досега остават неосъществени.
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
http://www.aviationpros.com/news/106719 ... an-airportSouth Korean cargo operator mulls investing in Bulgarian airport
March 23, 2012
The state corporation for the management of the airports in South Korea has shown strong interest in transforming the closed airport in Stara Zagora into one of the largest cargo airports in Europe, Capital Daily reads.
The airport, which has been closed in the past 11 years, has been reviewed by companies from China, Singapore and Kazakhstan.
The airport, occupying 6,000 decares, boasts of a strategic location close to the Trakia Motorway and three of the European corridors.
The initial investment in such facility is estimated at some USD 400mn.
- sawo
- Site Admin
- Мнения: 5796
- Регистриран на: Пон Юли 26, 2004 10:33 am
- skype: sawo_1337
- Местоположение: ./
- Обратна връзка:
Re: Летище Стара Загора
Брей, този път МОЖЕ и да стане нещо!
- nasenceto
- келеш
- Мнения: 2242
- Регистриран на: Нед Сеп 17, 2006 19:01 pm
Re: Летище Стара Загора
400 mn $....ухааа
Дано да е така, ама все се сещам за думите на един мой колега - авиатор, че летището е на кофти място. Някакъв проблем имало със захода ли, излитането ли... нещо такова (свързано с разположението му). А може и да правят ново летище в региона.
Дано да е така, ама все се сещам за думите на един мой колега - авиатор, че летището е на кофти място. Някакъв проблем имало със захода ли, излитането ли... нещо такова (свързано с разположението му). А може и да правят ново летище в региона.
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
Още по темата...
http://www.chambersz.com/news/8587-repu ... ara-zagoraРепублика Корея проучва възможностите за инвестиции в Летище Стара Загора
21 март 2012 г.
Посланикът на Република Корея в България Н.Пр. Чън Би-хо посети Стара Загора и се срещна с областния управител Недялко Недялков и с кметът на община Стара Загора Живко Тодоров. Дипломатът поиска да разгледа Летище Стара Загора и обсъди с ръководството на общината възможностите за инвестиции.
Към летището в Стара Загора интерес проявяват инвеститори от Република Корея и от Китайска народна република.
Посланикът на Корея и съпругата му Анна Ким бяха информирани за идеята старозагорското летище, което е с изключително добри локационни и транспортни връзки, да се превърне в логистичен център между ЕС и Азия. Полосата на Летище Стара Загора е дълга 2 550 м. Прилежащите територии са около 6 000 дка. Близостта до железопътна и магистрална инфраструктура е на отстояние от 5 км. Всичко това го прави изключително привлекателно за инвестиции в модерно карго летище за товари.
Според анализ на Центъра за икономически изследвания в България бъдеща инвестиция в Летище Стара Загора ще даде възможност да се посрещне новия въздушен трафик, особено между Азия и ЕС, отличната локация позволява придвижване 3 часа със самолет и 24 часа с камион до всички дестинации на Европа, добри климатични условия, бързи митнически услуги, ниски данъци и най-ниски разходи за труд за квалифицирана работна ръка в ЕС. Данните сочат, че въздушният товаропоток до и от ЕС ще нарастне с 5,8 млн. тона. 78 % от тях ще идват от Азия.
Превръщането на летище Стара Загора в международен транзитен хъб ще има капацитет товари от 150 000 до 250 000 тона, 2 писти обслужващи Боинг 747 и Еърбъс 380, пътници между 10 – 20 млн. годишно.
Посланик Чън Би-хо изрази задоволство от видяното и заяви, че ще представи летището пред азиатски компании. Последният заяви, че при следващото си идване в Стара Загора ще дойде с делегация от бизнес партньори.
Всички летища в Република Корея се управляват от държавна корпорация, като страната е четвъртият най-голям карго оператор в света.
Кметът на Стара Загора Живко Тодоров представи пред посланикът на Република Корея в България Н.Пр. Чън Би-хо и европроектите, които подготвя общината и по които се работи. Те са стойност приблизително 200 млн. лева. Тодоров отбеляза, че Стара Загора има добро културно наследство, исторически и археологически находки, които новото общинско ръководство смята, че трябва да привличат, както туристи от страната, така и от чужбина. По думите на кмета Стара Загора има добре развита инфраструктура, близост до магистрала Тракия и бъдещия тунел под Шипка, както и три преминаващи транспортни коридора, което дава добри перспективи пред бизнеса.
Н. Пр. Д-р Чън Би Хо сподели със задоволство, че миналата година корейски диригент и изпълнители са изнесли в Стара Загора концерт, заедно със състава на старозагорската опера. В откриващата се тази вечер в Градската художествена галерия изложба на Анна Ким Цветовете на Корея той вижда възможност за укрепване на връзките в областта на културата между нашите две страни. Установени са добри отношения и в сферата на образованието, като все повече ученици и студенти в България започват да учат корейски език, каза посланикът. Според него Стара Загора има добре структуриран бизнес, добре подготвени кадри и добре оборудвани предприятия. Д-р Хо вижда възможности за добро сътрудничество в сферата на военната и фармацевтичната промишленост, производството на натурални продукти и билки.
Зам.-кметът по хуманитарните въпроси Ваня Сотирова представи възможностите за образование и за реализация на програми за обмен на ученици и студенти. Тя сподели, че старозагорски деца вече са се обучавали в Корея в рамките на европейски образователни програми. Заедно с посланика те дискутираха възможността за обмен на студенти от Тракийския университет и сродни университети в Корея.
Бизнес контактите могат да се реализират по-добре, когато имаме добри културни и духовни контакти, обобщи кметът Живко Тодоров в края на срещата, като изрази желание Стара Загора да се побратими със сроден град в Република Корея.
Той показа на гостите бившето гражданско летище на Стара Загора, като подчерта, че вече е разговарял с министрите на отбраната и на транспорта за възможностите да бъде използвано отново, тъй като това би стимулирало развитието на бизнеса в региона.
След като се запозна с данните за аеропорта, дипломатът сподели, че той може да бъде използван както за вътрешни и международни граждански полети, така и за карголетище. Лично ще поканя частни и държавни компании да дойдат и да се запознаят на място с потенциала и възможностите за развитието му, заключи д-р Хо.
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
В статията на Капитал се говори за 2 писти по 4200 метра, а сегашната е 2550 метра доколкото знам, така че най-вероятно новите писти ще се ориентирани Изток-Запад.nasenceto написа:400 mn $....ухааа
Дано да е така, ама все се сещам за думите на един мой колега - авиатор, че летището е на кофти място. Някакъв проблем имало със захода ли, излитането ли... нещо такова (свързано с разположението му). А може и да правят ново летище в региона.
- nasenceto
- келеш
- Мнения: 2242
- Регистриран на: Нед Сеп 17, 2006 19:01 pm
Re: Летище Стара Загора
Tочно това може би е варианта. Предполагам че Средна Гора е пречката на досегашното. Пък и на големите самолети им трябва доста по - голяма писта за вираж и засилка.slimarkov написа:В статията на Капитал се говори за 2 писти по 4200 метра, а сегашната е 2550 метра доколкото знам, така че най-вероятно новите писти ще се ориентирани Изток-Запад.nasenceto написа:400 mn $....ухааа
Дано да е така, ама все се сещам за думите на един мой колега - авиатор, че летището е на кофти място. Някакъв проблем имало със захода ли, излитането ли... нещо такова (свързано с разположението му). А може и да правят ново летище в региона.
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
Такава една инвестиция ще превърне Стара Загора в много голям транспортен център.
Дано се получи...
Дано се получи...
- slimarkov
- Старо куче медалист
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am
Re: Летище Стара Загора
http://news.ibox.bg/news/id_703059641Плевнелиев раздели България на хъбове и клъстери
29.03.2012
Ива Иванова
Откривайки годишната конференция „Стратегическа инфраструктура - България 2012" в хотел „Шератон" президентът Росен Плевнелиев припомни думите на Сенека, че ако не знаеш кое е твоето пристанище, за теб няма попътен вятър и изтъкна ключовото значение на инфраструктурата като водеща предпоставка за конкурентоспособността и икономическото развитие. Той каза как самият вижда България в 2020 г. - „категорично вярвам, че България трябва да се обедини около няколко икономически приоритета. Не бива да позволяваме ограничения ресурс да се разпилява в хиляди посоки".
Според държавния глава трябва да бъдат финансирани най-смислените проекти, всичко останало - са подробности. Сред перспективите, посочени от него, са туризмът и електронното правителство.
„Магистралите „Хемус" и „Струма", електронното правителство, енергийната ефективност, ВиК-сектора, жп-транспорта са тотални приоритети и те трябва да намерят своето измерение в следващата финансова рамка в 2014-2020", категоричен е Плевнелиев.
По думите му, ако БДЖ днес са във фалит, то в бъдеще ще е съвсем друго - скоро българите ще могат да стигат за 3 часа от София до Бургас в климатизирани влакове; летището в Стара Загора може да бъде ключов въздушен хъб за стоките от Азия.
Това летище с неговите 6 000 дка земя, както и летището в Пловдив могат да бъдат българския регионален клъстер за логистика, посочи още Плевнелиев, а Русе, според него, може да стане българския клъстер за биоземеделие, може да се направят и индустриални зони, можем да трансформираме изоставените летища в работещи, категоричен е Плевнелиев.
Някъде по Черноморието бихме могли да изградим свръхмодерен музей, който да бъде световна атракция, смята още той и е сигурен, че такава инвестиция ще се изплати и че Варна и Бургас ще са клъстера на туризма. България би могла да направи велоалея по протежението на Дунав в своята територия, а София би могла да бъде единствения град на планетата, в който хората могат да ходят на ски с метро, каза още Плевнелиев.
Той изтъкна, че са 1,5 часа от Истанбул, Букурещ и други места може да се стигне на пистата на Витоша и подчерта важността на връзките на България с регионите. С предоставянето на концесия на летище „София" то ще отиде в ръцете на стратегически инвеститор, който да го превърне в регионален хъб, добави още Плевнелиев.
Той набеляза като перспективни и развитието на земеделието, въвеждането на тол системи и изтъкна важността на закона за публично-частното партньорство, който вече е на финалната права. Държавният глава отново изрази позицията си по проекта Белене, че вместо него е много по-изгодно да санираме панелките.
Той подчерта, че сагата Белене продължава 30 години и че затова време планетата се е преобразувала тотално. Плевнелиев направи сравнение със строителството на магистралите като подчерта, че сега само за 2,5 години вече се строят четири.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова отбеляза, че магистралите представляват само 2% от пътната мрежа и че това е малко и че в следващите години се планира например над 800 км високоскоростни пътища.