Автомагистрала (Истанбул-Букурещ) минава край Стара Загора

Всичко свързано с град Стара Загора.
Публикувай отговор
Аватар
slimarkov
Старо куче медалист
Старо куче медалист
Мнения: 2979
Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am

Автомагистрала (Истанбул-Букурещ) минава край Стара Загора

Мнение от slimarkov »

Новата връзка с Азия.

България, Катар и Турция ще строят платен бърз път между Русе и Свиленград. Нуждата от трасето за 1 млрд. евро тепърва трябва да се докаже.

20 май 2012


Изображение

Едно от най-бързите решения за милиарден проект взе премиерът Бойко Борисов. Само седмици след като се разбра, че Европа няма да финансира скоростния път между Русе и Свиленград, държавата намери нови партньори за изграждането му - Турция и Катар. Новият път ще струва между 1.5 и 2 млрд. лева и ще е първото платено трасе в страната. За проекта (който е наречен скоростен, но има малко разлики с магистралите) засега има малко детайли, така че оценката за изгодността от инвестицията тепърва трябва да се доказва публично.

Три държави - един път
Новината за тристранния проект дойде след срещата в петък в резиденцията "Евксиноград" край Варна между министър-председателя Бойко Борисов, премиера и министър на външните работи на Катар шейх Хамад бин Джасем бин Джабер ал Тани и премиера на Турция Реджеп Тайип Ердоган. България, Катар и Турция обмислят реализирането на общи инфраструктурни проекти, а разговорите за трасето Свиленград - Русе ще започнат още тази седмица между ресорните министри от трите държави, обясни премиерът Борисов.

Ангажираността на българския премиер с проекта пролича още преди седмица, когато той обясни, че трасето ще осигури трафик от Азия към Дунав, а и по суша към Европа и "така ще прекроим транспортната карта на Европа". По неофициална информация пътната отсечка наистина е била харесана от катарските представители, а включването на Турция е станало на по-късен етап.

Концесия с неизвестни
За проекта Русе - Свиленград се заговори интензивно в началото на месеца. Тогава Министерският съвет даде принципното си съгласие при наличие на интерес да инициира провеждане на процедура за сключване на концесионен договор за проектиране, строителство и експлоатация на 300-километровото трасе Русе – Велико Търново – Свиленград, което е връзката с Истанбул. Такъв вече е заявен от страна на Катар и Турция. След уточняване на параметрите на проекта трите държави най-вероятно ще създадат проектна компания или консорциум за строежа му. Тя ще има достатъчно работа, тъй като в момента липсва анализ за ползите и разходите по отсечката. Засега публично са обявени само шепа числа (виж графиката).

Липсата на състезание и предварително избран концесионер силно напомня на злополучния опит за концесия на магистрала "Тракия". Това стана при управлението на НДСВ, но след сериозни критики от страна на опозицията, Европейската комисия, неправителствени организации и др. договорът беше прекратен. Причината – непрозрачността и липсата на търг или конкурс при определяне на концесионера, както и твърденията, че договорът е изключително неизгоден за държавата и тя ще трябва да доплаща милиони за липсващ трафик. Засега единствената успокояваща новина, свързана с новия път, е обещанието на регионалния министър да не се дава държавна гаранция за проекта, т.е. да не се плаща на концесионера при недостиг на пътуващи автомобили. Затова пък държавата ще има разход по отчуждаване на земи - около 15-20 млн. лв. по думите на Борисов.

Притесненията на Сърбия

В края на миналата седмица сръбското радио Б-52 коментира по повод на проекта за магистралата от Русе до Истанбул, че той би могъл да създаде сериозни проблеми на западните ни съседи. "Водещите към Турция магистрали ще бъдат освободени от митнически и гранични процедури и Сърбия би могла да има проблем", коментира радиото. По този начин цели две магистрали през страната ще водят към най-големия град на Турция. Единият от тях вече е сериозна конкуренция на сръбския коридор 10. Това е коридор 4, който свързва Германия през Унгария, Румъния и България с едно разклонение към Истанбул и с друго към Солун", отбелязва Б-92.

Трафикът ще е 7000 превозни средства дневно

Около 7000 автомобила, 40% от които – тежкотоварни, се очаква да преминават на ден по трасето Русе – Свиленград. Според разчетите на пътните експерти този трафик е достатъчен, за да оправдае инвестицията в 300-километровата отсечка. Тя ще се строи на концесия заради невъзможността да получи европейско финансиране. За разлика от нея магистрала "Черно море" (Варна – Бургас) ще е с далеч по-малко натоварване и не е рентабилна.

Решението за изграждането на скоростния път Русе – Свиленград на концесия бе взето от правителството на 9 май. Строителството ще струва около 1.5 млрд. лв. Очаква се пътят да поеме транзитния поток от Румъния по Дунав мост към Турция и Близкия изток. Успоредно с това ще се работи и по трасето от втория мост на Дунав при Видин в посока към магистрала "Струма" и гръцката граница при ГКПП Кулата. Приоритет по него са разширяването и рехабилитацията на пътя Видин – Монтана, което обаче ще е със средства от фондовете на ЕС.

Пътят Русе – Свиленград ще минава през Бяла, след което ще пресича магистрала "Хемус" и ще заобикаля Велико Търново от запад. През Стара планина ще минава през Прохода на републиката, в най-високата му точка - с 1.5 километра тунел. След това пътят ще продължи към Свиленград и в последните километри ще се включи в трасето на магистрала "Марица". Според разчетите, огласени от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, преминаването на отсечката ще струва около 10-15 лв.
http://www.capital.bg/politika_i_ikonom ... storystart
Последно промяна от slimarkov на Пон Май 21, 2012 13:27 pm, променено общо 1 път.
Аватар
realprofesora
Старо куче медалист
Старо куче медалист
Мнения: 3275
Регистриран на: Пет Сеп 15, 2006 13:59 pm
Местоположение: Стара Загора

Re: Автомагистрала (Истанбул-Букурещ) минава край Стара Заго

Мнение от realprofesora »

Какво да кажа, освен едно голямо ХВАЛА!
Дано да стане проекта.Имаме нужда от пътища.Все пак сме държава-кръстопът.
Popopopopo
Аватар
slimarkov
Старо куче медалист
Старо куче медалист
Мнения: 2979
Регистриран на: Нед Юни 01, 2008 0:03 am

Re: Автомагистрала (Истанбул-Букурещ) минава край Стара Заго

Мнение от slimarkov »

По-голяма карта:

http://www.capital.bg/shimg/oo_1831329.jpg
Аватар
nasenceto
келеш
келеш
Мнения: 2242
Регистриран на: Нед Сеп 17, 2006 19:01 pm

Re: Автомагистрала (Истанбул-Букурещ) минава край Стара Заго

Мнение от nasenceto »

А дано и нека по-скоро да го почнат, че да се налеят малко пари в икономиката... За ползите от самия път е ясно.
GLS
Потребител
Потребител
Мнения: 198
Регистриран на: Пон Дек 15, 2008 17:33 pm

Re: Автомагистрала (Истанбул-Букурещ) минава край Стара Заго

Мнение от GLS »

И аз искренно се надявам да стане! С тази магистрала картата на България ще придобие съвсем друг вид.

А иначе пътя ще мине по-скоро през Нова Загора отколкото през Стара Загора :?
Аватар
Galahad
Потребител
Потребител
Мнения: 106
Регистриран на: Чет Мар 05, 2009 20:51 pm

Re: Автомагистрала (Истанбул-Букурещ) минава край Стара Заго

Мнение от Galahad »

GLS написа:И аз искренно се надявам да стане! С тази магистрала картата на България ще придобие съвсем друг вид.

А иначе пътя ще мине по-скоро през Нова Загора отколкото през Стара Загора :?

Пътят от Румъния за Турция не го "свързвам" със Стара Загора, че да минава през, или близо до нея. По-добре, че пътят за Германия (примерно) е по-близо :) , няма да плача за "капалъ чарши". Това си е лично мое мнение и не обвързвам, или ангажирам никого с него!
The American Dream only makes sense if you're sleeping.
Публикувай отговор