16.05.2009

Автор: Мария Радмилова, "Икономически живот"
Националната агенция „Пътна инфраструктура" (НАПИ) и Министерството на транспорта се договориха магистралата от София до Бургас да бъде финансирана по линия на оперативна програма „Транспорт". Това съобщи на 13 май председателят на Надзорния съвет на пътната агенция Иван Атанасов.
Най-вероятно това е израз на добра воля на министъра на транспорта Петър Мутафчиев. Все пак транспортното ведомство управлява оперативна програма „Транспорт", а за изграждането на станалото вече скандално трасе пари не бяха заложени в нито един списък от обектите за финансиране с европейски средства в първия планов период до 2013 г. Нека припомним, че правителството разчиташе да даде магистралата на концесия и по този начин да се отърве от финансово бреме, но еврокомисарите не разрешиха това да се случи. Така последното решение донякъде изчисти неизвестните около бъдещето на магистралата. Експертите на министър Мутафчиев основателно настояваха дълго време „Тракия" да не се включва в оперативна програма „Транспорт", тъй като от подобно решение следва дълга и сложна процедура. На първо време това означава да бъдат изключени някои от вече заложените пътни или други комуникационни проекти. Дори се коментираше, че магистрала „Струма", която свързва София с Кулата, може да стане заложник на „Тракия".
На практика обаче мъглата над „Тракия" все още не се е вдигнала, защото в момента преди избори едва ли ще се намери някой, който да се ангажира с процедурата, а още повече със срокове и най-вече кога точно би могло да стартира самото доизграждане на аутобана. Става въпрос за оставащите около 120 километра между Стара Загора и Карнобат, които би следвало да се разделят на три обекта.
Истината е, че реалното довършване на „Тракия" засега се оттласква във времето. Причината е, че проектът първо трябва да бъде одобрен от Комитета за наблюдение на оперативна програма „Транспорт", който ще се събира в началото на юни. След това следва подготовка на нови тръжни документи и апликационни форми за кандидатстване. Тези документи също трябва да бъдат одобрени от Европейската комисия. Освен това е необходимо и публично обсъждане на доклада за Оценката на въздействие върху околната среда. „Това е един от мотивите на ръководството на пътната агенция вече да отказва да се ангажира с каквито и да е срокове и прогнози кога ще започне строителството на „Тракия", уточни Иван Атанасов.
Самата процедура може да отнеме месеци, още повече че се задават избори за евродепутати и за народни представители. А това означава, че не само в София ще има ново правителство, но и в Брюксел ще работят нови еврокомисари. Има и още едно усложнение. На звеното за техническа помощ за изготвянето на европейски проекти JASPERS ще е нужна поне половин година, за да подготви новата документация на проекта.
http://money.ibox.bg/news/id_851810827





